www.didgeridoo.sk
Výroba didgeridoo ručným vŕtaním pomocou nebožiecov
Galéria didgeridoo

Vŕtané bazové didgeridoo je v našich končinách dostupný originálny dychový hudobný nástroj s vynikajúcimi vlastnosťami dreva na to ako stvorenými. Každý výrobca hudobného nástroja akoby skrýva svoju pravú skutočnú podstatu jeho výroby a pripisuje výrobe samotnej veľké tajomstvá až určité ťažko spoznateľné duchovno. Na jednej strane možno aj tažko opísateľné, na strane druhej ide o zbytočne zavádzanie či zakrývanie neschopnosti, a preto raz vidieť znamená viac ako stokrát počuť či čítať. Návštívte výrobcu vŕtaneho didgeridoo, nechajte sa inšpirovať. Neexistuje žiadne tajomstvo výroby vŕtania dreva na didgeridoo, existuje iba šikovnosť a skúsenosť našich rúk.
"Otvorený prístup samotného výrobcu k ľuďom ich navzájom vedie k dokonalému poznaniu hudobného nástroja akým je didgeridoo".

Inšpiratívny postup pri výrobe ručne vŕtaneho bazového didgeridoo pomocou nebožiecov
1 - nájdenie vhodného kusa dreva, konárovej časti kríka v čase tzv. vegetačného pokoja - november až február, ukážka toho ako sa bolo na bazu: na_bazu
= vŕtané didgeridoo má originálny prírodný charakter, je vytvorené bez porušenia celistvosti dreva
2 - odpílenie kusa s prihliadnutím na víziu o budúcom tvare didgeridoo, treba rátať s tým, že niečo na koncoch možno popraská a pôjde do odpadu, avšak stáva sa že aj nepopraská, pre istotu možno konce zabezpečiť mechanickým stiahnutím, nalakovaním, alebo olejovaním
3 - včasné prevŕtanie rúry, čo najskôr po narezaní čerstvých výrezov bazy, "vrtákmi starých otcov"- kvalitne vytočené, dĺžkovo nadstavené a prebrúsené nebožiece rôznych priemerov, začíname vŕtať menším priemerom nebožieca (predvŕtame si dierku cca 15 mm) a potom prevŕtame ešte raz väčším priemerom a nakoniec tým najväčším upravíme koniec rúry, prihliadajúc na víziu o jeho konečnej podobe, vŕtanie prebieha z obidvoch stán so snahou vytvoriť priebežnú dieru
= pri vŕtaní krivších kusov je možné použiť rôzne prípravky na vyrovnanie, resp. použiť vlastnú silu pri ohýbaní kusa dreva s minimalizáciou krivostí, krivý kus bazy sa vŕta dobre - vrták vedie jej dreň, ostatné dreviny vyžadujú väčšiu pozornosť, kedy ostražito sledujeme os symetrie drievka s osou vŕtania
4 - ponechať prevŕtanú rúru prirodzene schnúť, všeobecne doba sušenia je závislá aj od druhu dreviny (drevo bazy čiernej odporúčame minimálne 1 rok, platí skúsené pravidlo: čím dlhšie tým lepšie), najskôr sušiť pozvoľne vonku počas všetkých štyroch ročných období, nakoniec dosúšať pri izbovej teplote v interiéri domu s danými podmienkami, pri ktorých bude finálne didgeridoo vznikať, resp. často pretrvávať. Do pozornosti: Článok o sušení, vlhkosti a plesniach pri výrobe didgeridoo.
5 - postupné odkôrňovanie s prihliadnutím na podmienky sušenia, relatívne podľa okolností a podmienok, v ktorých sa drevo bazy suší, po asi 3-4 mesiacoch sušenia trošku z kôry dole, po 7-12 mesiacoch prípadne celú kôru, sledujeme možný vplyv pod kôrou uzatvorenej vlhkosti dreva na rôzne vlastnosti dreva ako je napr. jeho farba
6 - po kvalitnom dostačujúcom dosušení 1 rok, ale oplatí sa viac:
a) = čím je drevo vyschnutejšie, čiže prirodzene staršie, tým môžeme docieliť kvalitnejší, výraznejší, zvonivejší zvuk didgeridoo
b) = narezanie ručnou pílkou na konkrétnu dĺžku, zbavenie sa trhlín
c) = zbavenie sa zaschnutého lyka nahrubo pomocou obojručného noža a detailné dočistenie cidlinou (špeciálne urpavený kúsok plechu)
d) = podľa vlastného úsudku a ak je možné, znova prevŕtať aspoň do určitej časti, stáva sa často, že dutina je menšia vplyvom zosýchania dreva (nie je to však pravidlo), je znečistená a sfarbená od neškodných plesní
e) = hrúbkovanie podľa potreby obojručným nožom a malým (hobby) hoblíkom, na zváženie je kompromis prirodzený tvar a zvuk didgeridoo, za účelom dosiahnutia kvalitnejšieho intenzívnejšieho zvuku je možné ubrať z hrúbky steny v určitej časti, sústredime sa na koniec didgeridoo
f) = hrúbku steny možno citlivo upravovať jednak brusením prevŕtaného dreva aj z vnútra, resp. citlivým orezávaním z povrchu vnútra - dutiny pomocou nastavených kovových dlabačov, sledujeme pritom priebeh diery zvnútra ako aj povrch, u vŕtaných didgeridoo sa potom špecialna a výrazná pozornosť venuje úprave konca na potrebný rozmer, aby zvuk dostatočne vynikol a farebne dotvoril, ako aj začiatku (nátrubková časť) ako pohodlné miesto pre priloženie úst k nástroju
g) = vyrovnávanie nerovností resp. vytvarovanie nerovnosti dlátkom, rašplou a pílnikom, vybrúsenie brusným papierom, vyhladenie jemnejším brusným papierom
h) = úprava začiatku a konca rúry - konečné dotvarovanie veľkosti a tvaru konca s rôznou hrúbkou v závislosti potreby didgeridoo a skúseností výrobcu - pilníkom, dlátkom a šmirglovanie vnútra
i) = počas úprav vnútornej dutiny či vonkajšieho povrchu skúšať zvuk nástroja v priestorovom kúte s dobrým odposluchom
7 - sústredenie sa a nasledný návrh, prevedenie výzdoby hudobného nástroja moridlami, akrylátovými farbami, zvýraznenie prírodných častí dreva bazy, alebo ...
8 - lakovanie, povrchová úprava prevedená niekoľkými vrstvami laku chráni pred vonkajšími vplyvmi, je prakticky vhodné použiť jeden a ten istý lak na všetky vrstvy finálnej povrchovej úpravy
9 - ochrana vnútornej dutiny olejom, niekoľkonásobné premazanie vnútra resp. preliatie oleja chráni drevo pred priamym pôsobením vlhkosti od natečených slín, takisto vylepšuje zvukové vlastnosti, inou úpravou môže byť preliatie dutiny zdraviu neškodným lakom alebo špeciálnym epoxidom
10 - vytvorenie nátrubku napr. z včelieho vosku, včelí vosk zmäkne v teplej vode (nie však v uplne horúcej, lebo by sa načisto rozpustil), alebo na teplom podklade, alebo v teplej dlani, a potom sa dá ľahko tvarovať do tvaru, ktorý vyhovuje danému hráčovi, teplý vosk je mäkký a tvaruje sa ako plastelína
11 - ponechať didgeridoo prevetrať z vnútra (zaschnutie ľanového oleja može trvať aj niekoľko dní) ako aj ponechať zatvrdnúť včelý vosk (zatvrdne pomerne rýchlo, za pár minút)
12 - hrať ... hrať ... hrať a počúvať, nevzdávať sa, zvyknuť si na nástroj a nezabudnúť pritom cyklicky dýchať
13 - pre dokonalé spoznanie a vytvorenie si kompletnejšej predstavy o didgeridoo ako hudobného nástroja je významné navštíviť didgeridoo workshop.

  vrtáky skladovanie odkôrňovanie dlabanie konca didgeridoo odkôrnené didge hotové didžeridu
vŕtanie

>> Galéria vŕtaných didgeridoo
Didgeridoo rôznych dĺžok vyrobeného z kvalitného bazového dreva a to dômyselne prepracovanou technológiou ručného vŕtania pomocou tradičných nebožiecov (ľudovo zvané "cigánske vrtáky"), dá sa s určitosťou experimentovať aj s rôznymi krivými tvarmi, pretože vŕtaný čerstvý kus konára je do určitej miery ohybný. Ukážkový kúsok didgeridoo dvojička (dvojička, koniec) viac rokov čaká na svoju inšpiráciu :). Každému kusu didgeridoo je venovaná pri jeho výrobe osobitá pozornosť, minimálny čas a starostivosť venovaná výrobe jedného vŕtaneho didgeridoo je približne 1,5 - 2 roky, veľakrát aj viac.

Do pozornosti sa dáva:
>> Ľahký popis drevín
>> Teória kmitania vzduchového stĺpca u didgeridoo
>> Predpokladané rozmery didgeridoo z PVC podľa ladenia

slovak | Ondřej Smeykal - CD - workshopy | nebožiec | húkadlo | fujaridoo | dychové nástroje | doplnky | linky | stiahni si | vyhľadávanie | english version
© martin.didgeridoo.sk + info [zavináč] didgeridoo.sk + Updated: 2 August, 2016